Thursday, November 12, 2015

Tuesday, November 10, 2015

Sebiji Pisang Sehari Menjauhkan Doktor!



Pisang mengandungi 3 jenis gula semulajadi – sukrosa, fruktosa dan glukosa yang digabungkan dengan gentian. Pisang memberikan tenaga kepada manusia dengan kadar segera dan berterusan. Kajian yang telah dibuat menunjukkan bahawa 2 biji pisang mempunyai cukup tenaga untuk senaman selama 90 minit. Tidak hairanlah pisang dijadikan buah utama kepada atlit terkenal dunia. Bukan itu saja, malah pisang juga amat sesuai untuk mencegah dan merawat beberapa jenis penyakit, menjadikannya amat sesuai dalam pemakanan kita seharian.

Tekanan:
Merujuk kepada survey terbaru yang dijalankan oleh MIND terhadap pesakit-pesakit tekanan jiwa, kebanyakan daripada mereka kembali pulih selepas makan pisang. Ini kerana pisang mengandungi tryptophan, iaitu sejenis protin yang bertukar kepada serotonin dalam tubuh manusia, yang menyebabkan kita tenang, mengembalikan mud dan secara amnya membuatkan kita berasa gembira.

PMS:
Lupakan pil-pil hospital – makan sahaja pisang. Vitamin B6 yang terkandung mampu meneutralkan paras glukosa dalam darah, yang boleh mengembalikan mood anda.

Anemia:
Dengan kandungan zat besi yang tinggi, pisang mampu mengawal pertumbuhan hemoglobin dalam darah, yang secara tak langsung membantu dalam kes-kes anemia.

Tekanan Darah Tinggi:
Buah tropikal unik ini mengandungi kadar potassium yang tinggi – garam rendah, menjadikannya sempurna untuk menstabilkan tekanan darah.

Kuasa Minda:
Kajian dibuat terhadap 200 pelajar di sebuah sekolah di mana semasa peperiksaan dijalankan, mereka diberi makan pisang untuk sarapan, rehat, dan makan tengahari. Keputusannya, buah pisang yang mengandungi kadar potassium yang tinggi dapat membantu pembelajaran dengan menjadikan pelajar-pelajar itu lebih cekap (alert).

Penghadaman:
Gentian tinggi, jadikan pisang sebagai diet seharian anda pasti membantu menstabilkan tindakan usus kecil dan besar.

Keletihan:
Salah satu cara terbaik untuk mengurangkan keletihan ialah dengan membuat minuman pisang susu campur madu. Pisang bertindak menyejukkan perut dan dengan bantuan madu dapat membina semula kandungan gula dalam darah yang berkurangan akibat keletihan, manakala susu pula memperbetulkan sistem hidrasi semula anda.

Panas Jantung:
Pisang mempunyai kesan anti-asid semulajadi dalam badan. Oleh itu, jika anda menghadapi rasa panas di jantung, cuba makan pisang untuk pemulihan yang baik.

Demam Pagi:
Jadikan pisang sebagai snek setiap hari untuk membantu memelihara kadar gula dalam darah untuk mengelakkan demam pagi.

Gigitan Nyamuk:
Sebelum menggunakan krim gigitan serangga, cuba sapukan kawasan bekas gigitan nyamuk dengan lapisan dalam kulit pisang. Ramai yang telah berjaya mengatasi kegatalan akibat gigitan nyamuk dengan cara ini.

Saraf:
Pisang mengandungi kadar vitamin B yang tinggi yang dapat membantu menenangkan sistem saraf anda.

Obesiti dan Tekanan Kerja:
Kajian di Institut Psikologi di Austria mendapati tekanan kerja menjadi pemangkin kepada pengambilan makanan seperti coklat dan kerepek. Berdasarkan 5,000 pesakit hospital, kajian mendapati kebanyakan pesakit obes membuat kerja-kerja tekanan tinggi. Laporan juga menyatakan, untuk mengatasi masalah ini, kita perlu mengawal kadar gula dalam darah dengan mengambil makanan karbohidrat tinggi setiap 2 jam untuk mengekalkan kadar yang stabil. Makanlah pisang.

Ulser:
Pisang amat baik dalam pencegahan ulser kerana ia bersifat lembut dan tidak mencederakan organ dalaman kita. Ia juga bertindak sebagai peneutral lebihan asid serta mengurangkan kepedihan dengan bertindak menyaluti lapisan dinding perut kita.

Kawalan Suhu:
Ramai yang percaya bahawa dengan memakan pisang, ia dapat menurunkan suhu kedua-dua fizikal dan emosi kepada ibu-ibu mengandung. Di Thailand sebagai contoh, ibu mengandung mengambil pisang untuk memastikan bayi yang dilahirkan itu menjadi seorang yang penyabar (cool).

Seasonal Affective Disorder (SAD):
Penyakit ini merupakan simptom yang terjadi akibat daripada kurangnya pendedahan kepada cahaya matahari. Pisang dapat membantu pesakit ini kerana ia mengandungi tryptophan semulajadi yang membaikpulih mud kita.

Ketagihan Rokok & Tembakau:
Pisang dapat membantu perokok yang ingin berhenti merokok. Vitamin B6, B12, potassium dan magnesium yang terdapat dalam pisang, ia dapat membantu tubuh kita dalam membaikpulih kesan nikotin terhadap tubuh.

Stres:
Potassium merupakan bahan mineral vital, yang membantu menormalkan degupan jantung, menghantar oksigen kepada otak dan mengimbangi kandungan air dalam tubuh. Bila kita stres, kadar metabolisma kita naik, menyebabkan kadar potassium menurun. Keadaan ini dapat diimbangi semula dengan bantuan snek pisang yang tinggi potassium.

Strok:
Mengikut kajian dalam buku ‘The New England Journal of Medicine‘, mengambil pisang sebagai diet harian mampu mengurangkan risiko kematian akibat strok sebanyak 40%!

Lain-lain Penyakit Kulit:
Pengamal perubatan semulajadi (alternatif) berpendapat, untuk menghilangkan pelbagai masalah kulit, termasuk jerawat, kudis, parut, kurap, dan sebagainya, ambil sekeping kulit pisang, tampalkan sebelah dalam kulit pisang itu pada tempat yang ingin dirawat dengan menggunakan plaster luka biasa atau pun plaster bedah.

Jadi, pisang memang merupakan ubat semulajadi kepada banyak penyakit. Jika dibandingkan dengan epal, pisang mempunyai 4 kali ganda kandungan protin, 2 kali karbohidrat, 3 kali fosforus, 5 kali vitamin A dan zat besi, dan 2 kali vitamin dan mineral lain. Ia juga kaya dengan potassium dan merupakan salah satu makanan terbaik yang mudah didapati.

Jadi mungkin inilah masa untuk berubah kepada kata yang biasa disebut-sebut, “Sebiji pisang sehari dapat menjauhkan doktor!”

PS: Kesimpulannya, pisanglah adalah penyebab utama kenapa monyet-monyet di hutan selalu sihat dan bahagia setiap masa dan ketika! Satu lagi; ingin kilatkan kasut?? Ambil bahagian dalam kulit pisang, sapukan secara terus kepada kasut anda, kemudian kilatkan dengan kain kering. Menakjubkan!

Psssttt, terima kasih sudi baca. Jangan lupa share...

Monday, November 9, 2015

Khasiat Air Barli



Anda sudah minum segelas barli suam hari ini?
Air barli bagus untuk mencuci buah pinggang dan ia juga mengandungi asid folik yang tinggi.
Asid folik menolong melindungi bayi dalam kandungan daripada kecacatan dalam sistem sarafnya.

Bayu Laut



Salah satu perawatan ISLAM ialah menghirup udara laut. Udara laut mempunyai ion yang dapat melepaskan tubuh dari ketegangan akibat hormon yang tidak stabil.

Gigitan Harimau



"Yang membezakan buaya dan harimau ialah harimau tidak menyiksa mangsanya apabila membunuh. Gigitan di tengkuk terasa sejuk dan kemudian mangsa akan pengsan."

Tuan Haji Ismail HPA

Friday, November 6, 2015

Surat jawapan HPA ke KKM


Surat jawapan balas HPA ke KKM.
Sampel kopi radix yg dirampas KKM itu adalah kopi radix palsu, bukan keluaran syarikat HPA tapi keluaran syarikat lain.
Jangan ragu-ragu untuk minum kopi radix yang asli.


Pastikan kopi radix yang asli, baru beli.
Kopi radix asli dikeluarkan oleh HPA Industries.
Mai secawan!!

Surat KKM kepada HPA yang diviralkan


Surat KKM ke HPA yg diviralkan.
Sampel kopi radix yg dirampas KKM itu adalah kopi radix palsu, bukan keluaran syarikat HPA.
Jangan ragu-ragu untuk minum kopi radix yang asli.
Mai secawan!!

Saturday, October 17, 2015

ILMU HUTAN - RUGI TAK BACA!


Pengalaman masuk hutan, berkawan dengan bebudak asli ni, dan termasuk kengkawan yang memang askar, banyak benda yang saya belajar...iaitu,

1. Lumut Taik Kera. Kalau kita jalan di waktu malam, terutama di hutan padat dekat dengan air terjun atau sungai (macam kes saya di Janda Baik), bila kita jalan dalam gelap, kita akan nampak ada benda-benda bercahaya warna hijau... ala-ala benda yg pendarcahaya. Benda yang bercahaya tu ialah lumut taik kera, bila siang tak nampak apa-apa, bila malam dia akan keluarkan cahaya walaupun dengan sikit bantuan cahaya dari bulan bintang. Yang bestnya, lumut ni hanya tumbuh di denai (laluan binatang atau orang), so kalau sesat...ikut je laluan ni di waktu malam, insyaAllah...tak langgar pokok.

2. Ular tedung. Kalau terserempak dengan ular masa dalam hutan, jangan buat gerakan mengejut...stay still dan undur balik. Ular tedung tak mematuk bila kepala dia tengah kembang penuh, sebaliknya akan mematuk bila kepala dia kembang separuh je. Oleh tu, kita acah-acah bagi ular tu kembang penuh dengan ranting kayu dan berundur perlahan-lahan - belajar dari orang asli.

3. Kera / lutong dan spesis yang sama. Spesis kera takkan lari bila kita libas dengan sebatang ranting kayu, 'in fact' dia lebih lincah dari gerakan ranting kita. Untuk halau kera, patahkan pokok renek dengan daun dan ranting yang mengembang...dan hayunkan kat kera tu...baru lari (rasionalnya, ranting + daun yang kembang tu nampak lagi besar dr sebatang ranting) - belajar dari askar.


4. Harimau. Kalau memancing dalam hutan, sedang dalam hutan tu bunyi penuh dengan unggas serangga, tetiba hutan tu jadik sunyi sepi, biasanya ada haiwan menghendap...terutamanya harimau, harimau akar dan beruang. Selepas hutan jadi 'diam', kemudian disusuli dengan bau hamis...'confirm' harimau...hehehe...apa lagi, bagi letup satu mercun bola la - belajar dari orang asli.

5. Beruang madu. Hutan paya kat Malaysia banyak beruang madu (yang kecik tu, sekerat pinggang dengan dada kaler oren), kalau terserempak, kita yang perlu menjerit dan buat seperti nak kejar, automatik beruang tu akan lari - belajar dari orang asli.

6. Kepala air. Kalo khemah kat tepi sungai, jangan buat khemah kat tepi air, buat di bahagian / kawasan yang pokok-pokoknya besar. Tandakan satu batu yang besar, kalau tengah malam batu tu hilang, maknanya air tengah naik la tu - belajar dengan kaki pancing.

7. Tanda-tanda kepala air. Kalau hujan kat hulu, biasanya akan ada kepala air (air naik dari dalam perbezaan paras 5 kaki tak sampai 10 minit). Tanda2 lain yg kita perlu tengok ialah kehadiran buih-buih putih kat tempat tak berbuih (kalau kat tempat air jatuh 'for sure' ada buih). Maksud saya kat tempat air mengalir biasa, tetiba ada buih-buih halus timbul. Itu tandanya arus bawah lagi laju dari arus atas. Lepas tu, akan ada daun basah hanyut, 'then' barulah ada perubahan warna air, dr jernih ke warna oren, coklat dll. Biasanya perubahan ni sekejap saja, dalam 5-6 minit sebelum arus besar datang (kepala air). Sama kes kat Dam Chamang, Bentong. Saya dah kena. Tambah sikit, kalau kepala air datang, bunyi air lebih kuat dari biasa, dari kejauhan dah dengar..

8. Nak masak air. Jangan amik air kat tepi sungai, amik kat tengah sungai atau tempat yg mengalir deras. Rationalnya, tikus, rusa, kancil, babi dll kencing kat tepi sungai, arus akan tolak air kencing tu ke tebing. So, amik yang tengah-tengah - belajar dengan askar.

9. Binatang besar. Kera atau monyet akan lari dan buat bising bila ada bahaya i.e harimau, gajah, badak, seladang dll. Kalau dari jauh dengar bunyi kera dll buat bising...tentu ada binatang besar tengah lalu - belajar dgn orang asli.

10. Makan makanan yg dimasak i.e ikan bakar dll. Semasa kat hutan, kami mesti makan sampai habis dan hanyutkan / tanam lebihan makanan sebab bau makanan ni akan menarik perhatian beruang, kera, gajah utk datang bertandang - ni belajar ngan kaki pancing lain.

11. Buat semua perkara sebelum jam 5.00 petang. Biasanya, bila kami kat hutan, kami akan selesaikan semua urusan (masak, mandi, basuh dll) sebelum jam 5.00 petang. Sebab, dlm pukul 5.00 lebih, hutan dah gelap disebabkan oleh kanopi pokok dan kecondongan matahari - belajar dr pengalaman.

12. Hutan yang bising dengan bunyi unggas lebih baik di waktu malam daripada hutan yang sunyi sepi. Bila hutan sepi, mesti ada apa-apa yang tak kena - orang asli.

Ok, masuk bab amalan bukak khemah (Rule and system dia la..bukan amalan yg spritual ni..).


1. Cari kanopi yg masih hijau. Bila dah tentukan nak khemah, dongak ke atas, cari pokok muda dan kanopi (rimbunan daun) yg masih hijau..so, risiko kena hempap ranting dahan bila angin kuat rendah.

2. Ketinggian dari paras air. Bila dah tentukan mana bahagian yang lapang nak dibuat, tentukan ketinggian khemah sekurang-kurang 4 kaki dari aras air sungai, kalau landai..jangan buat khemah kat situ, biasanya kawasan landai, akan ada banyak pokok-pokok rendah dan renek macam pokok senduduk dll..tu tandanya air selalu naik kat kawasan tu. Cari kat kawasan yg pokoknya besar-besar.

3. Tentukan laluan / denai di dalam radius kawasan 20 meter dari khemah. Jangan buat khemah di dalam laluan denai, sebab laluan denai bukan utk manusia sahaja, ianya adalah laluan binatang lain jugak. Kang seladang tumpang tidur.

4. Bersihkan lantai tapak perkhemahan drpada daun dan pokok2 renek (potong je pokok-pokok kecil tu, nanti dia tumbuh balik). Pakai je ranting pokok2, sapu sampai nampak tanah dan takdak daun, so, risiko terkena sengat lipan, kala jengking dll tu kurang sikit.

5. Dah 'ready', baru tabur karbaid 'color' kuning tu.

6. Kalau pakai khemah jenis igloo atau T shape, pasang khemah kat secara menghadap / berhadapan dan unggun api kat tengah.

7. Dalam nyalaan unggun api tu, 'standby' dengan beberapa batang kayu panjang. Kalo boleh, sesuai dgn jumlah orang yg pergi camping tu. Bila ada bahaya, perimeter diceroboh, apa lagi..capai la kayu yg ada api ni sebagai senjata, parang pisau...binatang tak takut. Api? 'confirm' depa lari.

8. Kalau ikut pengalaman saya, kami memang buat perimeter, risau gak kot-kot binatang datang (beruang terutamanya) ke khemah sebab bau masakan kami. Kami suka buat pagar dengan tali tangsi disambung dengan loceng, terlanggar je tali tu, loceng akan bunyi.

Kredit: Harry Lord 

Share from page : aura banding royale belum.

Friday, October 9, 2015

TANDA-TANDA SAKIT DI BADAN

Suatu Keajaiban Yang Wajib Anda Tahu!

Tanda-tanda sakit di badan memberi beberapa maksud tertentu. Kebanyakan orang salah faham akan perkara ini. Bacalah keterangan di bawah supaya anda memahaminya.
Info kesihatan di bawah ini antara info yang terbaik.
Tanda-tanda sakit yang selalu kita rasakan berhubung kait dengan fungsi badan yang lain. Bacalah untuk menilai sejauh mana kesihatan diri anda kerana informasi ini cukup bagus sebagai bahan rujukkan. Apa apa pun, kalau ada masalah dengan tubuh badan cepat-cepat lah pergi ke klinik atau hospital walaupun sakit hanya datang sekejap saja kerana mungkin dengan datang sekejap adalah untuk memberi clue/hint yang kita ni sebenar nya sakit.

.
1. MATA (Bertindak balas dengan keadaan hati).
a) Mata menjadi merah : Hati mengandungi paras toksin yang tinggi. Mata menjadi merah menandakan badan kita sedang dalam proses pembuangan toksin.
b) Mata menjadi kabur : Sering berlaku pada waktu pagi. Menandakan proses penyeimbangan hati sedang berlaku.
c) Keluar tahi mata : Fungsi hati lemah, pembuangan toksin sedang berlaku. Ini juga menunjukkan badan mengandungi asid berlebihan.
d) Keluar air mata : Gangguan emosi yang bersangkut dengan hati atau bebanan kerja
e) Ketegangan mata dan kelopak : Tekanan perasaan kerana tidak puas hati atau bebanan yang berat.

2. HIDUNG (Hidung mempunyai hubungan rapat dengan paru-paru dan kerongkong).
a) Selesema : Proses pembuangan toksin di bahagian kerongkong. Badan mengandungi asid berlebihan (biasanya suhu badan meningkat).
b) Hidung sumbat : Paru-paru mengandungi toksin yang berlebihan. Proses menyeimbangkan masalah alahan hidung.
b) Bersin
i) Proses membuang toksin di bahagian kerongkong.
ii) Proses menyeimbangkan masalah alahan hidung.

3. BATUK
a) Batuk keluar kahak : Proses membuang toksin di bahagian kerongkong.
b) Batuk tanpa kahak : Paru-paru mengandungi toksin yang berlebihan. Biasanya kahak pekat keluar selepas beberapa hari memakan RG.
c) Batuk dan berasa gatal di kerongkong : Proses membuang toksin di bahagian kerongkong dan paru-paru, biasanya berlaku pada orang yang banyak merokok atau terdedah kepada udara yang tercemar.

4. KERONGKONG
a) Kerongkong kering. Proses membuang toksin sedang berlaku di seluruh badan. Ini adalah tanda bahawa badan kita memerlukan banyak air untuk membuang toksin.
b) Sakit kerongkong. Seperti di atas. Paras keracunan lebih serius.

5. BIBIR (Berkaitan dengan fungsi sistem penghadaman)
a) Bibir pucat
i) Sistem penghadaman yang lemah.
ii) Perut mengandungi angin.
iii) Kurang darah yang disebabkan oleh sistem penghadaman yang kurang sempurna dan mengakibatkan kekurangan zat besi. Sepatutnya diperkuatkan fungsi penghadaman dahulu dengan RG sebelum memakan zat besi.
b) Bibir kering dan pecah. Perut mengandungi banyak bahan toksin.

6. MULUT DAN LIDAH : Berkaitan dengan fungsi jantung dan sistem pengedaran darah.
a) Lidah atau gusi bengkak, sakit : Menunjukkan jantung mempunyai masalah, seperti lemak yang berlebihan, injap menjadi lemah, saluran koronari tersumbat dan lain-lain lagi.
b) Lidah, tisu mulut atau gusi menjadi pecah-pecah (ulser). Menandakan darah mengandungi asid berlebihan.
c) Mulut berbau busuk . Proses penyeimbangan fungsi perut untuk pembuangan toksin.

7. TELINGA: Berkaitan dengan buah pinggang.
a) Telinga terasa tersumbat : Buah pinggang mengandungi toksin berlebihan.
b) Telinga berdengung : Sedang merawat buah pinggang yang lemah.Biasanya tapak kaki terasa sakit ketika bangun pagi dan sakit itu hilang setelah berjalan-jalan.

8. KULIT Berpeluh :
a) Peluh masin : Badan mengandungi lebihan asid urik.
b) Peluh berbau : Badan menyingkirkan toksin melalui perpeluhan.

9. RUAM DAN BISUL : Badan menyingkirkan toksin yang berlemak dan toksin yang tidak larut dalam air.

10. KULIT GATAL DENGAN RUAM : Proses menyingkirkan toksin melalui kulit akibat terlalu banyak memakan ubat yang mengandungi bahan kimia.

11. KULIT PECAH DAN BERAIR : Proses pembuangan toksin yang larut dalam air.Sapukan serbuk Ganoderma pada kulit berkenaan.

12. RAMBUT GUGUR : Menandakan fungsi buah pinggang yang lemah. Selepas proses gugur, rambut akan tumbuh semula dengan lebih sihat dan subur.

13. SENDI-SENDI, TANGAN DAN KAKI

a. Sakit Sendi
i) Rasa panas. Menunjukkan terdapat luka di bahagian sendi berkenaan dan tanda- tanda penyakit pirai (gout).
ii) Tidak rasa panas Tanda-tanda sakit lenguh (rheumatism).
iii) Sakit di bahagian bahu. Menandakan saluran darah telah menjadi keras dan fungsi metabolisme tidak seimbang.
b) KEBAS TANGAN : Pengaliran darah di bahagian atas badan tidak lancar.
c) KEBAS TANGAN KIRI DAN LENGAN : Tanda-tanda lemah atau sakit jantung. Jika rasa kebas menjadi sakit di bahagian lengan dan kekal di sana, ini menandakan serangan sakit jantung mungkin berlaku.
d) KEBAS KAKI : Pengaliran darah di bahagian bawah badan tidak lancar.
e) SAKIT TAPAK KAKI : Menandakan buah pinggang lemah. Biasanya disebabkan oleh kekurangan senaman dan duduk terlalu lama.
f) SAKIT TUMIT KAKI : Menunjukkan kelemahan fungsi alat kelamin.
g) RASA PANAS DI TAPAK KAKI : Penyeimbangan fungsi buah pinggang akibat lemah tenaga batin.
h) GATAL DI CELAH-CELAH JARI KAKI : Menunjukkan tanda awal penyakit kaki busuk (Hong Kong Foot).

14. TANDA-TANDA DALAMAN
A. KEPALA. Secara amnya, segala tindak balas yang berlaku di bahagian kepala mempunyai kaitan dengan sistem pengaliran darah, jantung dan saraf otak.
B. PENING/SAKIT DI BAHAGIAN DEPAN KEPALA Menandakan sakit tekanan jiwa (neurosis) akibat bebanan mental dan banyak berfikir.
C. PENING/SAKIT DI BAHAGIAN BELAKANG KEPALA
a) Bahagian atas . Menunjukkan penyakit tekanan darah tinggi.
b) Bahagian bawah (tengkuk). Menunjukkan penyakit tekanan darah tinggi atau tekanan darah.
D. SAKIT KEPALA DAN RASA GAS KELUAR DARI TELINGA :Menandakan penyakit migrain.
E. BISUL TERJADI DI KEPALA Tanda pembuangan toksin sedang berlaku. Kadang-kadang dikaitkan dengan penyakit migrain.
F. RASA PENING YANG MEMUSING Tanda kurang darah atau pengaliran darah tidak lancar.

15. MULUT/KERONGKONG/LIDAH
a) LOYA/MUNTAH . Tanda penyakit lelah. Pembuangan bahan toksik dari bahagian perut.
b) MUNTAH DARAH
i) Darah merah : Pembuangan tisu yang sudah rosak di bahagian kerongkong dan
ii) Darah hitam: Pembuangan tisu yang sudah rosak di bahagian perut; misalnya penyakit ulser.

16. LIDAH RASA TEGANG DAN PENDEK : Tanda sakit jantung.

17. KELUAR AIR LIUR YANG PEKAT : Proses pembuangan toksin dari kerongkong akibat jangkitan kuman.

18. KENCING
a) KERAP KENCING Menunjukkan buah pinggang mengandungi kotoran
b) AIR KENCING BERKAPUR Menunjukkan penyakit batu karang dalam buah pinggang.
c) AIR KENCING BERMINYAK : Menunjukkan buah pinggang mengandungi kotoran berlemak.
d) AIR KENCING PEKAT BERWARNA COKLAT : Menandakan proses pembuangan toksin sedang berlaku.
e) AIR KENCING BERDARAH : Penyakit batu karang atau buah pinggang luka.

19. BUANG AIR BESAR
a) CIRIT-BIRIT/KERAP BUANG AIR BESAR : Membersihkan kotoran/keracunan dari usus besar. Cirit-birit dengan serta merta selepas memakan RG, menandakan penyakit barah di bahagian usus besar.
b) SEMBELIT: Membersihkan toksin dari usus kecil.
c) NAJIS BERDARAH
i) Darah merah : Masalah penyakit buasir atau barah di bahagian usus.
ii) Darah hitam: Masalah penyakit ulser perut.
d) NAJIS BERWARNA HITAM : Menunjukkan proses pembuangan toksin di bahagian usus sedang berlaku.

20. BADAN
a) RASA SAKIT : Secara amnya, segala kesakitan badan adalah disebabkan saluran darah.
i) Sakit menyucuk : Proses menyeimbangkan urat saraf.
ii) Sakit sengal: Menandakan luka di dalam badan.
iii) Sakit menyentap: Proses menyeimbangkan urat saraf yang berkaitan dengan organ-organ badan.
iv) Sakit menegang : Proses melancarkan pengaliran darah.
b) BADAN TERASA BERAT/ MALAS/ LENGUH . Badan mengandungi asid yang berlebihan. Proses penyeimbangan
c) BADAN TERASA PANAS . Badan mengandungi asid yang berlebihan. Ini menandakan badan memerlukan banyak air untuk menjalankan proses pembuangan toksin.
d) BADAN TERASA RINGAN : Menandakan badan segar dan proses awet muda sedang berlaku.

21. RASA TAKUT MENGEJUT : Lemah fungsi buah pinggang. Tenaga batin lemah.

22. CEPAT NAIK DARAH/MARAH : Fungsi hati lemah. Tekanan darah tinggi.

23. RASA BIMBANG DAN TAKUT : Sistem paru-paru yang lemah.

24. RASA SERONOK ATAU BIMBANG TANPA SEBAB :
a) Sistem jantung yang lemah.
b) Sistem saraf otak yang lemah.
c) Masalah pengaliran darah.

25. SUKA BERFIKIR DAN BERKHAYAL : Sistem penghadaman yang lemah.

Disediakan oleh:
Pn. Rusnani Omar
Penolong Pendaftar
Unit Keselamatan & kesihatan Pekerjaan
Universiti Malaysia Perlis.

Thursday, October 8, 2015

Kopi Radix Diet

Jika anda ada penyakit berkaitan kencing manis, anda perlu elakkan gula dalam diet produk makanan anda. Untuk penggemar kopi, anda boleh cuba Kopi Radix Diet.
Kopi Radix Diet ini rasanya agak pahit kerana ia menggunakan daun stevia sebagai bahan pengganti gula. Kopi Radix Diet ini khusus untuk mereka yang bermasalah dengan kesihatan seperti kadar gula tinggi dalam darah (diabetis), gout, tekanan darah tidak normal, gastrik dan obesiti. 

Kopi Radix Diet juga merupakan adunan yang sangat baik untuk kaum Adam dan ia juga boleh digunakan untuk masalah lelaki. Untuk kurangkan kepahitannya, Kopi Radix Diet boleh diambil bersama madu lebah. 
Ingat! Jangan sekali-kali memasukkan gula biasa (gula putih) kerana ia akan menghilangkan fungsi sebenar Kopi Radix Diet.
Selamat mencuba :)

Herba Buasir

Tahukah anda set produk apakah yang sesuai untuk merawat buasir?

Berikut adalah LIMA jenis produk yang patut anda cuba untuk hilangkan rasa pedih, perit dan pelbagai rasa yang tak best:

1-Teh Asiatica Plus : Minum 2 KALI sehari.
2-Ficus (kapsul) : 2 biji pagi & 2 biji malam.
3-Coscinium Plus (kapsul) : Sebiji pagi & 2 biji malam.
4-Minyak But-But : Sapu di bahagian anus.
5-Malac (kapsul) : 2 biji pagi & 2 biji malam.


Untuk dapatkan produk set buasir ini, sila hubungi no. whatsapp: 012-322 5430.

Tuesday, September 15, 2015

Khasiat Pisang


Anda dah makan pisang hari ini? Kalau belum lagi, bolehlah ke kedai membelinya.

Kenapa kita disarankan makan pisang/banana setiap hari?

Antara kelebihan pisang adalah:
-menurunkan tekanan darah.
-menambah tenaga.
-mengawal berat badan.
-melegakan kejang otot.
-sebagai pelawas.
-sebagai makanan persediaan bersukan.
-melawan tekanan.
-anti oksidan.
-menurunkan risiko asma.
-ejen anti penuaan.
-antikanser kerana tinggi kalsium.
-tinggi potassium dapat mengelak serangan jantung.
-mengurangkan rasa loya untuk wanita mengandung.

Bagaimana, masih ragu-ragu untuk mengamalkan diet pisang? :)
Masukkan pisang dalam senarai produk makanan harian anda.

Monday, September 7, 2015

Awas Dari DiTipu Skim Cepat Kaya

TheStar melaporkan dua orang wanita di Melaka telah ditipu oleh skim cepat kaya. Wanita pertama dari Alor Gajah telah ditipu oleh satu bentuk skim cepat kaya di Internet. Dia kehilangan RM22,000. Wanita kedua pula ditipu sebanyak RM35,000. Jumlah kerugian: RM57,000.

Ahli-ahli HPA juga telah diingatkan agar berhati-hati dengan skim sebegini. Bila anda tiba-tiba dapat email dari seseorang yang memberitahu pakciknya dari Nigeria telah meninggal dunia dan dia perlu nombor akaun bank anda di Malaysia untuk menyimpan dana bermillion dollar atau euro, anda sepatutnya sudah dapat menghidu ada perangkap di situ.

Kes-kes sebegini sering kita dengar. Malangnya ia terus berlaku dan akan berlaku lagi selagi kita mudah terpengaruh dengan gimik pelaburan untuk jadi kaya dengan cara mudah dan cepat. Mungkin formula dari Irfan Khairi ini boleh dijadikan panduan untuk mengelakkan kita dari terperangkap dengan skim cepat kaya : NO SCAM.

Akhir sekali, tiada jalan mudah untuk menjadi kaya. Para usahawan HPA yang telah berjaya di puncak pun bermula dari bawah. Mereka berusaha dengan gigih dan sentiasa bersama dengan syarikat di zaman jatuh dan bangunnya. Kejayaan para leader di HPA bukan datang sekelip mata. Dan HPA pastinya bukan syarikat skim cepat kaya.

Sunday, June 14, 2015

Sejuta dalam satu



Semua urusan hari ini melibatkan telekomunikasi.

Anda tak perlu tukar bisnes anda, tapi teruskan buat bisnes anda.

Jangan tukar kerjaya anda, tapi teruskan saja kerjaya anda.

Jangan tukar handphone anda, tapi kalau nak tambah bagus…

Jangan pilih kerana penjimatan semata-mata, tapi pilih yang dapat jana pendapatan juga.

Jadi..tukar simkad anda segera.
Tukarlah kepada simkad Toneexcel

Tuesday, April 14, 2015

Bagusnya daun pandan



Nama saintifik pandan ialah Pandanus amaryllifolius.

Antara khasiat daun pandan ialah:

1. Menurunkan darah tinggi.
2. Matikan kuman dalam darah.
3. Melembutkan Daging.
4. Melicinkan kulit.
5. Mengecutkan rahim.

KHASIAT KUNYIT


1. Kunyit membantu menyembuhkan luka lebih cepat, sebagai antiseptik alami.
2. Kunyit kurangkan kemungkinan terkena kanser karana punya sifat antikanser.
3. Kunyit memberikan kontribusi dalam pertumbuhan sel dan meremajakan sel. Dengan cara ini, Anda dapat memperlambat proses penuaan.
4. Dapat mendetoksifikasi racun berbahaya dan bahan kimia dari tubuh Anda.
5. Rheumatoid dapat disembuhkan dengan kunyit karena mengandung anti-inflamasi.
6. Kunyit dapat memainkan perannan penting dalam mencegah leukemia.
7. Memasukkan kunyit dalam diet harian anda dapat membantu meningkatkan ketahanan sakit tubuh Anda. Selain itu juga menjaga Anda aman dari berbagai penyakit.
8. Jika anda ingin menurunkan berat badan, ianya dapat meningkatkan metabolisme dalam tubuh anda, membantu anda mengelola berat badan Anda secara efektif.
9. Kunyit dapat menyembuhkan pigmentasi yang disebabkan oleh sinaran matahari.
10. Mencegah proses penuaan kerana mempunya sifat antioksidan.
11. Sebagai salah satu komponen yang membantu melembapkan kulit dan mengurangi kekeringan.
12. Menyembuhkan memar dan mencerahkan luka bekas terbakar.
13. Membersihkan kulit wajah, membuat kulit anda bersinar, dan warna kulit cerah.
14. Membantu melawan gangguan kulit, seperti eksim, psoriasis, dan ruam merah, juga membantu meringankan stretch mark atau selulit.
Selamat mengamalkan.